Sunday, June 13, 2010

petua melayu???



hurm...rsenye rmai da ta amalkan petua2 mlayu kn?? slh sorgnye aku aa tu..mmg aa...aku smemangnye mls..pe susa, g kdai bli..patu mkn...mmg sng kn??tp mkin sng, mkin byk pulak kemudaratannye...mne tak nye, bhn sintetik sepikul dlm 100g pencuci muke...kte aje dr sumber asli aa, mcm2 aa... mmg ta bule celen petua2 mlayu yg ade...so, aku na kongsi sikit aa bbrape petua yg ade...





1. sakit gigi??





sape bule thn sakit ggi angkat tgn??? mmg ta bule thn punye...dlm byk2 skt, skt gg aa yg plg aku tensen sekali...jd utk setelkn skt ggi ney gunalah cengkih?? mcm mne?

- amik 3 kuntum cengkih and ggit kat tpt yg skt tu..
- kalo ggi berlubang, ketuk bunga cengkih tu n sumbat dlm tpt yg berlubang tu patu cover dgn kapas.. insyallah baek aa~




2. gatal-gatal




penyakit gtl2 tu mmg slalu ade aje..ye aa...skrg kn byk pncemaran...mcm2 bule sbbkn gtl...cre na kurgkn gtl :

- ambik 1 keping daun gambir, n msukkan dlm piring kecik..
- bsh kan daun tu dgn air supaya die kembang...


- pas da kembang, sapu kat tpt yg gatal tu..
- amaran ye, ini adalan utk kegunaan luaran ye...kalo gtl laen ta taw aa bule kurgkn ta~


3. cantikkan kulit dgn oat??

salu aku mkn aje oat ney..kan ade 3 in 1 nesvita tu...sng, cpt, n kyg (mcm promosi lak)... oat ney bkn saje bule dimakan, tp die gak bule haluskan muke korg dr kulit kering dn bkedut... camne na apply??

- amik 2 camca teh oat (sudu kecik ye..jgn amik senduk!)
- gaul dgn pencuci muke or plembap muke..(gaul kasi rata ya)
- pastikan anda sental dulo daki yg ade di muke anda...
- da sapu~ biarkan 5-10 mnit...patu cuci la muke anda
- voila~ kulit anda akn jd lebih halus n jimat duet (tp jgn amik oat dlm paket nesvita ae..)




4. teh~
ha...ney lagi 1 petua yg ade..petue ney aku ade buat ya..iaitu guna teh untk haluskan muke...mmg bkesan..cara2 nya :
- amik la 1 atau 2 sudu teh (susu kecik je)
- rendam lah dlm 5-6 jam (nk bg teh tu kembang sikit)
- kalau boleh, bersihkan muke dahulu utk elak muke berminyak ye...
- lps tu, sental lah muke anda dgn teh itu...lps tu cuci la muke anda ye
- teh yg lebey2 tu gak, bule gak dibuat scrub bdn...aku pena buat aw...ngn bdn2 aku pn mulus gitu..haha...


kalu sesape ade lg petua na share, bg aa yew..bak kata org...sharing is caring~ sorry aa tade gmba yg lg 2 tu...coz asik problem aje...ta taw lak npe..


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails


ShoutMix chat widget