Friday, July 30, 2010

Do not Turn On Air-cond Immediately!

ha~ ramai lah tak tahu kenapa jangan buka air-cond bila baru je start enjin kereta. yang cuma ateyn dengar, nanti kereta cepat rosak lah..maintainance tinggi lah. jadi ateyn pun cari lah kenapa kita tak boleh on terus aircond dan dan je start enjin. biasa lah kan, lepas buka aja pintu, terus terjah masuk! tapi.....meh ateyn terangkan kenapa ia tak elok!


pastikan anda membuka tingkap selepas anda masuk dalam kereta dan jangan terus aircond. ada kajian mengatakan bahawa dekat dashboard, sofa, dan air freshener akan mengeluarkan benzene, toxin yang menyebabkan kanser (carcinogen- ada juga dalam plastik kereta baru! yang panas). bukan ia menyebabkan kanser saja, tapi ia juga meracun tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. jika ia berlanjutan, ia bolah menyebabkan Leukimia, meningkatkan risiko kanser dan PENGGUGURAN! [bahaya kan??] abah ateyn pernah la juga bagi tahu kat ateyn yang plastik dekat sofa kereta baru tu bahaya. baru tahu sebabnya~!





benzene level yang boleh diterima di dalam ialah 50mg sq.ft.. sebuah kereta yang diparking dengan tingkap tertutup mengandungi 400-800mg benzene. jika di parking kan dekat bawah matahari pada suhu lebih dari 60 darjah ferenheit, benzene level boleh mencapai 2000-4000mg....40 kali ganda dari yang sepatutnya toh!!!. bayangkan lah kalau ade manusia dalam kereta itu, ia boleh menyebabkan kita menghidu toxin berlebihan!!
jadi, ia disarankan supaya anda buka tingkap dan pintu kereta anda, dan memberi udara di dalam kereta keluar sebelum anda masuk. ingat! toxin benzene juga boleh menjahanamkan merosakkan buah hati pinggang dan hati. ia akan lebih menyukarkan anda untuk membuang toxin dalam badan!

jadi...apa yang anda perlu lakukan?
1. buka pintu dan tingkap dan biarkan seketika sebelum masuk kereta

2. tanggalkan plastik sofa dalam kereta. tak payah nak tayang plastik sofa! baik tayang resit tampal kat  mirror~ baru gempak

ikut jangan tak ikut..nak kanser tak? kalau tak nak ikut ye~


2 comments:

  1. oo~~begitu!info yang baik!!thankz!

    ReplyDelete
  2. @enchix landax : maceh2...sharing is caring lew katakan >.<"

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails


ShoutMix chat widget