Monday, July 19, 2010

Persepsi! - Luahan Perasaan!

persepsi? apa yang anda tahu tentang persepsi?? ia bukan lah air pepsi yang kita minum singgit lapan kat dalam tin beli kat kedai ah cheong ataupun kedai runcit maniam. (macam kenal je nama ney!).. apa maksud persepsi yang sebenarnya? apa kegunaan nya dalam kehidupan seharian kita? 


Persepsi merupakan suatu proses pengenalan maupun proses pemberian maksud terhadap individu. Persepsi juga merangkumi konteks kehidupan sosial, ia bertujuan untuk mengetahui, menginterpretasi, dan evaluate orang lain, baik mengenai sifatnya, kualitinya, ataupun keadaan lain yang ada dalam diri orang yang dipersepsi sehingga terbentuk gambaran mengenai orang lain. (sori ayat indon sikit). 

bagi ateyn pulak, persepsi merupakan tanggapan seseorang terhadap seorang yang lain. lain orang lain persepsi. jadi, persepsi anda terhadap orang lain sangat penting. 



contoh2 persepsi negatif yang biasa ateyn dengar :

1. badan gemuk tak boleh buat kerja
2. orang yang memekak aka hu ha hu ha disangka jahat ataupun dilayan berbeza dengan orang yang agak pendiam. walhal die tak tahu perangai sebenar orang tu
3. orang tak akan pernah berubah
4. kalau muka cantik, mesti perangai baik

jadi, pucuk pangkal dalam hal ney, ialah diri sendiri. as for me, ateyn slalu gak dapat persepsi yang kurang disenangi. tapi, im just being me. i dont care what people think about me. although sakit gak hati + berdesing telinga ney dengar. tapi, ateyn terima dengan redha dan ateyn amik sebagai pengajaran. ada 1 pepatah yang ateyn selalu guna "dont judge books by its cover".

jadi pada anda semua yang selalu beri persepsi negatif kat orang lain, fikir lah yang orang yang ada kata kan tu pun ada hati dan perasaan. ini cume apa yang ateyn rasa dan tiada kena mengena dengan hidup orang lain ataupun yang sudah mati. jadi, bersama2 lah kita menjana persepsi positif terhadap orang lain.

2 comments:

  1. Menjana persepsi positif! ayat mantap laa..huhu
    shoutbox dah ok..nuffnang plak floating..hehe

    Post-post baru faiz!
    Adakah kita terlalu mudah percaya?
    Response tentang Hitler
    Tentang Hitler, mana yang benar??

    ReplyDelete
  2. @faiz

    hehehe
    mekaceh yewp
    ateyn da tuka coding~
    mmg ggu jewp float tgh2 tu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails


ShoutMix chat widget